Enskild lägenhet

Lägenhetsunderhåll
Bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för att underhålla lägenheten. I föreningens stadgar framgår vad som ingår i lägenheten och ska underhållas. Normalt räknas lägenhetens golv, tak, väggar, inredning i kök och badrum samt inner- och ytterdörrar till lägenheten. Om något som kan påverka andra boende i fastigheten går sönder måste bostadsrättsinnehavaren se till att det repareras. Särskilt viktigt är lägenhetens våtutrymmen.

Avgifter
Avgiften till föreningen betalas månadsvis och skall vara föreningen tillhanda via vår ekonomiska förvaltare SBC senast förfallodagen. I avgiften ingår bland annat värme, vatten och bredband. Avgiften kan betalas via autogiro, kontakta SBC om så önskas.

Saknar du några avier? Du kan hämta dina avier digitalt genom att logga in på SBC ”vår Brf” portal https://login.sbc.se/ med ditt Mobilt BankID och sedan hämta avierna via sidan Mitt SBC->Mina avier.

Nycklar
Entré-nycklar (dvs nycklar till allmänna utrymmen i fastigheten) är spärrade och kan endast köpas genom styrelsen. Även tvättkolv köps endast genom styrelsen. Här finns det nyckel-prislista.

Däremot nycklar till lägenhetsdörren, hänglåset till källar- och vindsutrymmen står bostadsrättsinnehavaren själv för.

Andrahandsuthyrning
Se undersidan, till vänster in menyn, med info om andrahansuthyrning.

VVS
Vid läckage av vattenledningar, elementen skall felanmälan alltid gå via styrelsen, vänligen maila styrelse@brfaltonahuset.se

Tänk på att vara sparsam med vattenförbrukning och lämna inte vatten rinnande i onödan. Byt kranpackning när vatten står och droppar eller toaletten står och rinner, eftersom kostnader för vatten betalas av alla medlemmar gemensamt.

VIKTIGT! Du som medlem ansvar för:
De vvs-delarna som är synliga in i lägenheten och bara försörjer den egna lägenheten. Till exempel: läckande vattenkran, rinnande toalettstol, avstängningsventil, packning, klämring, tvättställ, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare.

Du som är bostadsrättsinnehavare kan naturligtvis använda dig utav VVS-huset (http://www.vvs-huset.se), som vi har ett serviceavtal med, dock betalas fakturan av dig själv då.

El
Vid strömavbrott kontrollera först att ditt eget elskåp / proppskåp har inte löst ut eller någon av säkringar har gått sönder. Kontrollera även med E.ON (www.eon.se) eventuella strömavbrott. Om allting verkar vara ok men du fortfarande saknar ström, kontakta styrelsen på styrelse@brfaltonahuset.se.

Var sparsam med el i fastighetens gemensamma utrymmen.

VIKTIGT! Du som medlem ansvar för:
De el-artiklarna som är synliga in i lägenheten och bara försörjer den egna lägenheten. Till exempel: byte av säkring, belysningsarmatur, eluttag, strömbrytare, jordfelsbrytare, säkringsskåp, el-ledningar.

Renovering
Mindre förändringar i lägenheten får göras utan styrelsens godkännande. Vid mer omfattande renovering, t ex flyttning av väggar eller omdragning av rör i kök och badrum kontakta styrelsen då det bland annat ibland kan krävas bygganmälan för att utföra vissa åtgärder i lägenheten. Vid renovering av våtutrymmen skall arbetet utföras på ett fackmannamässigt sätt samt enligt gällande branschregler. Alla fasta elektriska installationer måste utföras av behörig elektriker. Inga förändringar i proppskåp får göras utan styrelsens skriftliga tillstånd. Inga arbeten på fastighetens rör-, värme- eller ventilationssystem får göras utan styrelsens skriftliga tillstånd.

Avstängning av vatten
Ventiler för avstängning av vatten finns vid de flesta inkopplingar, dessa är till för att stänga av vattnet lokalt. De finns i de flesta lägenheterna under vasken för kökskran, på kran för diskmaskin, till tvättmaskin, till kran på handfat i badrum samt toalettstol.
Vid renovering av kök / badrum eller vid reparation av vattenledningar, behöver man stänga av vattnet för hela fastigheten. Avstängning bör ske mellan klockan 08:00-10:00 på vardagar och tiden som vattnet är avstängt skall minimeras. Viktigt! Informera styrelsen om vattenavstängningen senast 4 arbetsdagar i förväg. Häng upp lappar i alla TRE trapphusen (Stora Nygatan 22 & 24, Altonagatan 4) samt informera våra hyreslokal innehavare: förskolan, frisörsalong, Handyman, Matton. 

Försäkring
Förhoppningsvis behöver du aldrig använda dig av din hemförsäkring men om olyckan är framme är det viktigt att du tecknat en hemförsäkring för bostadsrätt. Hör med ditt försäkringsbolag så du har en så kallad ”bostadsrättsförsäkring” alternativ tillägg till ditt hemförsäkring som heter ”bostadsrätt”.

Brandvarnaren i din lägenhet
Du som medlem ansvarar för att ha en fungerande brandvarnare. Tänk på att regelbundet kontrollera så att brandvarnaren fungerar. Kan rädda liv om någon brand inträffar.

Värmeelement / radiatorer
Har du problem med värme i elementen, kontakta styrelsen.

Bredband
Vi har fibernät installerat i våra hus och anlitar Bahnhof som leverantör. Kapaciteten är 1000/1000 Mbit/s. Avgiften för bredband är obligatorisk och läggs på avgiften. Förutom router står medlemmen själv för eventuell utrustning från bredbands vägguttaget. Till varje lägenhet hör en router som ska lämnas kvar vid avflyttning.

Vid problem med bredbandsuppkoppling eller abonnemang, vänligen kontakta Bahnhofs support.